ong dansk

5.7 Behandling af børn, unge og voksne med fysisk og/eller psykisk udviklingshandicap

5.7.1. Introduktion

Patienter med epilepsi og fysiske og psykiske funktionsnedsættelse er en meget heterogen gruppe, som ofte samtidig har flere andre kroniske lidelser, herunder psykiatriske sygdomme, autisme (ASF), cerebral parese, metaboliske sygdomme, sjældne syndromer samt andre ukendte og udiagnosticerede sygdomme/tilstande. Nogle har haft funktionsnedsættelser og epilepsi siden fødslen, mens andre har pådraget sig hjerneskade og får epilepsi senere i livet.

  • Symptomer i relation til cerebrale skader eller misdannelser kan være progredierende eller skyldes bivirkninger af medicin eller adfærdsændringer, som kan være vanskelige at skelne fra hinanden med risiko for fejl ved diagnosticering, behandling og opfølgning af epilepsi.
  • Fysisk og psykisk funktionsnedsættelse er ofte forbundet med svær epilepsi med flere anfaldstyper og hyppige anfald. Det stiller særlige krav til tilrettelæggelsen af den sundhedsfaglige såvel som den og pædagogiske indsats i hjemmet og botilbud, hvor der er behov for tydelige forholdsregler samt viden om anfaldsforebyggende og anfaldsprovokerende faktorer.
  • Mange patienter med funktionsnedsættelse har svært ved at udtrykke symptomer, bivirkninger og følelser. Det er derfor af helt afgørende betydning, at kommunikationen om patienten foregår i et tværfagligt team af familie/pårørende eller andet relevant netværk og professionelle, der kender personen godt, og som er i stand til at aflæse og fortolke pågældendes reaktioner og signaler.
  • Stress er en af de største anfaldsprovokerende faktorer. En væsentlig forebyggende indsats retter sig derfor mod at afdække og forebygge det, der er stressende i både privatlivet, institution, skole, uddannelse og arbejdsliv. Personer med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse og/eller med en autismediagnose har ofte et generelt forhøjet stressniveau, hvor især ændringer i hverdagen kan være anfaldsudløsende. Dette kræver afdækning og forebyggelse af stressorer, f.eks. ved nye rutiner, i et tæt samarbejde mellem fagpersoner/pårørende, der kender personen godt. Ved glædelige begivenheder f.eks. ved jul og fødselsdag kan ”forventningens glæde” være meget stressende og anfaldsudløsende.
  • Nogle patienter med fysisk og psykiske funktionsnedsættelser kan have seksuelle vanskeligheder, som kan omhandle manglende evne og forståelse for, hvordan de skal udleve deres seksualitet, se kapitel 11, og medvirke til forværring af adfærd og i nogle tilfælde forværring af anfald.
  • Ved vanskeligheder med mestring af hverdagslivet hos patienter med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse bør der tilbydes en individuel udredning (neuropsykologisk undersøgelse, ADL- eller pædagogisk vurdering) med henblik på målrettede og tilpassede rehabiliterende indsatser enten i eget hjem eller i botilbud, se kapitel 10 og 11.

https://www.psykiatri-regionh.dk/centre-og-social-tilbud/Psykiatriske-centre/Psykiatrisk-Center-Glostrup/Undersoegelse-og-behandling/Enhed-for-kompliceret-skizofreni-og-enhed-for-oligofreni/Sider/Oligofreni-team.aspx

Referencer (1,2,3,4,5)1. Brodtkorb E. The diversity of epilepsy in adults with severe developmentaldisabilities: age at seizure onset and other prognostic factors.Seizure. 1994;3(4):277-85.2. Kerr M, Linehan C, Brandt C, Kanemoto K, Kawasaki J, Sugai K, et al.Behavioraldisorder in people with an intellectual disability and epilepsy: A report of the Intellectual DisabilityTask Force of the Neuropsychiatric Commission of ILAE. Epilepsia Open. 2016;1(3-4):102-11.3. Kerr M, Linehan C, Thompson R, Mula M, Gil-Nagal A, Zuberi SM, et al. A White Paperon the medical and social needs of people with epilepsy and intellectual disability: the Task Force on Intellectual Disabilities and Epilepsy of the International League Against Epilepsy. Epilepsia.2014;55(12):1902-6.4. Kerr MP, Watkins LV, Angus-Leppan H, Corp A, Goodwin M, Hanson C, et al. Theprovision of care to adults with an intellectual disability in the UK. A Special report from theintellectual disability UK chapter ILAE. Seizure. 2018;56:41-6.5. van Ool JS,Snoeijen-Schouwenaars FM, Schelhaas HJ, Tan IY, Aldenkamp AP,Hendriksen JGM. A systematic review of neuropsychiatric comorbidities in patients with bothepilepsy and intellectual disability. Epilepsy Behav. 2016;60:130-7.

5.7.2. Forekomst af epilepsi hos patienter med fysisk og eller psykisk udviklingshandicap

Der er ca. 50.000 mennesker i Danmark med fysisk og/eller psykisk udviklingshandicap, og ca. 30 % af dem har også epilepsi. Den højeste forekomst ses hos børn og unge.

  • Forekomsten af epilepsi stiger i forhold til sværhedsgraden af funktionsnedsættelsen.
  • Cirka 50 % af patienter med svært udviklingshandicap har også epilepsi. Heraf har halvdelen behandlingsrefraktær epilepsi, se også kapitel 6.1.
  • Ved visse syndromer, f.eks. tuberøs sklerose, har op til 90 % også epilepsi.
  • Patienter med epilepsi har øget forekomst af ASF.
  • 25-30 % af personer med ASF har også epilepsi (op til 50 % har epileptisk aktivitet i EEG).
Referencer (6,7,8,9,10,11)6. Sillanpaa M, Besag F, Aldenkamp A, Caplan R, Dunn DW, Gobbi G. Psychiatric andBehavioural Disorders in Children with Epilepsy (ILAE Task Force Report): Epidemiology ofpsychiatric/behavioural disorder in children with epilepsy. Epileptic Disord. 2016.7. Robertson J, Hatton C, Emerson E, Baines S. Prevalence of epilepsy among peoplewith intellectual disabilities: A systematic review. Seizure. 2015;29:46-628. Lukmanji S, Manji SA, Kadhim S, Sauro KM, Wirrell EC, Kwon CS, et al. The co-occurrence of epilepsy and autism: A systematicreview. Epilepsy Behav. 2019;98(Pt A):238-48.9. Amiet C, Gourfinkel-An I, Bouzamondo A, Tordjman S, Baulac M, Lechat P, et al.Epilepsy in autism is associated with intellectual disability and gender: evidence from a meta-analysis. Biol Psychiatry. 2008;64(7):577-82.10. Nabbout R, Belousova E, Benedik MP, Carter T, Cottin V, Curatolo P, et al. Epilepsy intuberous sclerosis complex: Findings from the TOSCA Study. Epilepsia Open. 2019;4(1):73-84.11. McGrother CW, Bhaumik S, Thorp CF, Hauck A, Branford D,Watson JM. Epilepsy inadults with intellectual disabilities: prevalence, associations and service implications. Seizure.2006;15(6):376-86.

5.7.3. Anfaldsobservation og anfaldsregistrering

Hos patienter med fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse kan det være vanskeligt at adskille og skelne epileptiske anfald fra andre neurologiske og psykiatriske symptomer såsom spasmer, dystoni, bevægeforstyrrelser, sanseintegrationsproblemer, dysfunktion i det autonome nervesystem, autistiske samt andre adfærdsmæssige forstyrrelser og stereotypier.

En detaljeret og korrekt beskrivelse af anfald, se kapitel 4.1.2, og anfaldsregistrering er derfor af afgørende betydning for korrekt diagnose og behandling og indbefatter, at omsorgspersoner har generel viden om epilepsi, epilepsityper og anfaldsobservation, se kapitel 3.1.

  • Forældre og omsorgspersoner opfordres til at anvende en præcis anfaldsbeskrivelse og anfaldsregistrering.
  • Det anbefales, at man anvender en struktureret tilgang til at indhente og beskrive disse observationer, se kapitel 7.3.
  • Det anbefales altid at anvende en systematisk anfaldsregistrering (anfaldsskema).
  • Der kan evt. benyttes en anfalds-app se kapitel 7.3.

5.7.3.1 Redskaber til anfaldsbeskrivelse/observation af anfald

5.7.3.2 Anfaldsalarmer

Der kan i nogle tilfælde anvendes anfaldsalarm efter individuel vurdering, se kapitel 7.3.
Personer (både børn, unge og voksne) med generaliserede og bilateral tonisk-kloniske anfald, som er alene, f.eks. om natten, anbefales at anvende en klinisk godkendt anfaldsalarm, hvis hurtig observation og behandling kan iværksættes.

I forhold til anfaldsovervågning på døgninstitutioner og bosteder kan der være en juridisk problemstilling i forhold til servicelovens regler om anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.

  • Anfaldsalarmer er nævnt i ”Bekendtgørelse om tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger i relation til afsnit VII i lov om social service” (BEK nr. 13 af 06/01/2022).

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/13
Rådet for Tryghedsskabende Velfærdsteknologi:
https://hmi-basen.dk/news.asp?newsid=9620&x_newstype=40
Social og indenrigsministeriet:
https://www.sst.dk/-/media/Viden/Demens/Anbefalinger-og-håndbøger/Magtanvendelse/Nye-regler-om-magtanvendelse-i-serviceloven.ashx?la=da&hash=9251ED98F

Reference (12)12. Beniczky S, Wiebe S, Jeppesen J, Tatum WO, Brazdil M, Wang Y, et al. Automatedseizure detection using wearabledevices: A clinical practice guideline of the International LeagueAgainst Epilepsy and the International Federation of Clinical Neurophysiology. Epilepsia.2021;62(3):632-46.

5.7.4. Behandling af epilepsi hos patienter med fysiske og psykiske udviklingshandicap

Patienter med fysisk og psykisk udviklingshandicap indgår sjældent i kontrollerede videnskabelige undersøgelser, og evidensniveauet for effekt og bivirkninger af antiepileptika er derfor mangelfuld.

Vedrørende

  • Medicinsk behandling af børn sekapitel 5.2
  • Medicinsk behandling af voksne se kapitel 5.4
  • Håndtering af overgang fra barn til voksen se kapitel 5.3
  • Medicinsk behandlingsrefraktær epilepsi og ikke-farmakologisk behandling se kapitel 6.1
  • Ketogen diæt anvendes overvejende hos børn. Hos patienter med PEG-sonde (både børn og voksne) bør ketogen diæt afprøves tidligt i forløbet ved medicinsk behandlingsrefrektær epilepsi, se kapitel 6.4.
  • Epilepsikirurgi overvejes ved fokal epilepsi og medicinsk behandlingsrefraktær epilepsi, og hvis patienten kan samarbejde til udredningen, se kapitel 6.2.
  • Vagusnerve-stimulation overvejes, hvis epilepsikirurgi ikke er en mulighed, se kapitel 6.3.

Der anvendes generelt de samme behandlingsprincipper som for andre patienter med epilepsi.Der er dog en række forhold, som kræver særlig opmærksomhed.

5.7.4.1 Effekt af behandling

  • Patienter med fysisk og eller psykisk udviklingshandicap omfatter patienter med særlig svær epilepsi, herunder epileptiske encephalopatier, progressive myoklonus epilepsi og multifokale epilepsi, som er behandlingsrefraktære.
  • Anfaldskontrol er ofte vanskeligt at opnå hos denne patientgruppe. Målet er altid bedst mulig livskvalitet og ikke anfaldsreduktion/anfaldsfrihed for enhver pris.
  • Ved progredierende neurodegenerative sygdomme kan ses ændret effekt af antiepileptika med tiden på grund af tiltagende cerebral skade.

5.7.4.2 Bivirkninger/interaktioner

  • Der bør være øget opmærksomhed på forekomst af eventuelle bivirkninger, da mange patienter med udviklingshandicap kan have vanskeligt ved at give udtryk for, hvordan de har det. Det kræver som regel observationer fra pårørende/fast kontaktperson for at kunne tolke de eventuelle små ændringer i personens adfærd, opmærksomhed og aktivitetsniveau, som kan være udtryk for bivirkninger.
  • Hjerneskade kan medføre øget følsomhed for bivirkninger af antiepileptika. Mange får polyfarmaci med betydelig risiko for bivirkninger.
  • Paradokseffekt, f.eks. af benzodiazepiner samt toleransudvikling overfor diverse antiepileptika, er relativt hyppigt forekommende i denne gruppe.
  • Mange patienter med udviklingshandicap vil have brug for anden medicin, f.eks. psykofarmaka, og der bør være opmærksomhed på eventuelle interaktioner.
  • Der bør foretages jævnlig gennemgang af medicinliste og tjekkes med interaktionsdatabasen, se også kapitel 5.1.
  • Bortset fra enkelte neuroleptika, f.eks. clozapin, er der ikke evidens for at psykofarmaka forværrer epilepsi.
  • Ved medicinsk behandling kan det være nødvendigt jævnligt at foretage blodprøve med henblik på plasmakoncentrationsbestemmelse af antiepileptika. Hvis det er nødvendigt at udøve tvang ved blodprøvetagningen henvises til Lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.

www.interaktionsdatabasen.dk
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/655

5.7.4.3 Praktisk medicinhåndtering

  • Behandling med tabletter per os er ikke altid muligt på grund af synkeproblemer. Der kan anvendes dispergible tabletter, kapsler eller mikstur, som eventuelt skal specialfremstilles. Alternativt kan PEG-sonde overvejes.
  • Visse typer af antiepileptika, f.eks. valproat, må ikke tygges, da tabletterne er coatede, og hvis det brydes, kan der optræde syreskader i mund, svælg og spiserør. Alternativt kan anvendes granulat.

5.7.4.4 Akut anfaldsbehandling og førstehjælp

  • Anfaldsbrydende behandling bruges ofte hos denne patientgruppe, se kapitel 7.1. Misfortolkning af anfald eller uklare retningslinjer medfører risiko for overmedicinering med risiko for tolerans, bivirkninger, abstinensreaktioner og øget anfaldshyppighed.
  • Der må derfor udarbejdes klare, individuelle retningslinjer for den akutte anfaldsbehandling, se kapitel 7.1 og kapitel kapitel 7.3.3.
  • Pårørende/omsorgspersoner skal ligeledes være vejledt i førstehjælp i relation til den respektive anfaldstype.
Referencer (13,14,15,16,17,18,19,20)13. Doran Z, Shankar R, Keezer MR, Dale C, McLean B, Kerr MP, et al. Managing anti-epileptic drug treatment in adult patients with intellectual disability: a serious conundrum. Eur JNeurol. 2016;23(7):1152-7.14. Ali A, Hall I, Blickwedel J, Hassiotis A. Behavioural and cognitive-behaviouralinterventions for outwardly-directed aggressive behaviour in people with intellectual disabilities.Cochrane Database Syst Rev. 2015(4):CD003406.15. Brodie MJ, Besag F, Ettinger AB, Mula M, Gobbi G, Comai S, et al.Epilepsy,Antiepileptic Drugs, and Aggression: An Evidence-Based Review. Pharmacol Rev. 2016;68(3):563-602.16. Watkins LV, Pickrell WO, Kerr MP. Treatment of psychiatric comorbidities in patientswith epilepsy and intellectual disabilities: Is there a role for the neurologist? Epilepsy Behav.2019;98(Pt B):322-7.17. Watkins L, O'Dwyer M, Kerr M, Scheepers M, Courtenay K, Shankar R. Qualityimprovement in the management of people with epilepsy and intellectual disability: thedevelopment of clinical guidance. Expert Opin Pharmacother. 2020;21(2):173-81.18. Curatolo P, Nabbout R, LagaeL, Aronica E, Ferreira JC, Feucht M, et al. Managementof epilepsy associated with tuberous sclerosis complex: Updated clinical recommendations. Eur JPaediatr Neurol. 2018;22(5):738-48.19. Joos E, Mehuys E, Van Bocxlaer J, Remon JP, Van Winckel M, Boussery K. Drugadministration via enteral feeding tubes in residential care facilities for individuals with intellectualdisability: an observational study. J Intellect Disabil Res. 2015;59(3):215-25.20. Watkins L, Reuber M, Perera B, Courtenay K, Banks R, Murphy E, et al. Valproateprescribing practices for women with intellectual disability across Europe. Acta Neurol Scand.2021;143(1):56-61.

5.7.5. Opfølgning og samarbejde med sundhedspersonale ved indlæggelse

Generelt har patienter med fysiske og psykiske udviklingshandicap svært ved at udtrykke symptomer, bivirkninger, følelser og ønsker. I mødet med behandlersystemet er det derfor essentielt at blive repræsenteret af en person, som har indgående kendskab til patienten, dennes adfærd og evt. om effekt og bivirkninger ved iværksat behandling.

Det er derfor af helt afgørende betydning, at kommunikationen om patienten foregår i et tværfagligt team af familie/pårørende eller andet relevant netværk og professionelle, der kender personen godt, og som er i stand til at aflæse og fortolke pågældendes reaktioner og signaler og/eller er fortrolig med den eventuelle kommunikationsteknologi, som patienten anvender.

5.7.5.1 Samarbejde mellem omsorgspersoner og sundhedsvæsnet - ambulant kontrol

  • Omsorgspersoner skal være tydeligt informeret om, hvilke oplysninger der bør indhentes omkring patienten inden kontakten. Der kan med fordel anvendes en tjekliste, se nedenfor.
  • Den ambulante kontrol kan med fordel foregå som tilsyn i patientens hjem, således at bedst muligt uddannet personale/kontaktperson fra bosted eller forældre har mulighed for at deltage.
  • Det ambulante tilsyn kan i et vist omfang foregå virtuelt med bosted, afhængig af individuel vurdering og tilpasning

5.7.5.2 Indlæggelser på hospital med personale fra bosted

  • Patienter med omfattende tale- og sprogvanskeligheder eller meget nedsat kognitivt niveau bør ved indlæggelse ledsages af kendt omsorgsperson eller forældre.
  • Det er sygehuset, der har ansvar for patienten under indlæggelsen. Ved planlagt indlæggelse skal der inden indlæggelsen afklares med bostedet, hvilken tilstedeværelse der er nødvendig, for at patienten kan medvirke, se aftale mellem kommune og region.

https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2011/10116

5.7.6. Tips og tricks

  • Hos mennesker med udviklingshandicap er det særlig vigtigt, at de forberedes til undersøgelser og samarbejdet med behandleren. Der skal tages udgangspunkt i den kommunikationsform, de anvender, f.eks. piktogrammer, socialhistorier eller konkreter.
  • Inden EEG-undersøgelse kan patienten trænes i at have en EEG-hætte på hovedet. Herved opnås større samarbejde, når selve undersøgelsen skal foregå.
  • Overvej, om kontrol af epilepsi evt. kan foregå på bosted eller ved videokonsultation. Herved opnås, at patienten er mere tryg i eget miljø, og der er større mulighed for inddragelse af flere personalegrupper og evt. pårørende, som også får lettere adgang til vidensformidling fra læge og epilepsisygeplejerske.
Referencer (21,22,23,24,25)21. Oulton K, Wray J, Hassiotis A, Kenten C, Russell J, Tuffrey-Wijne I, et al.Learningdisability nurse provisionin children's hospitals: hospital staff perceptions of whether it makes adifference. BMC Pediatr. 2019;19(1):192.22. Ervin DA, Hennen B, Merrick J, Morad M. Healthcare for persons with intellectual anddevelopmental disability in the community. Front Public Health. 2014;2:83.23. Pennington M, Ring H, Howlett J, Smith C, Redley M, Murphy C, et al. The impact ofan epilepsy nurse competency framework on the costs of supporting adults with epilepsy andintellectual disability: findings from the EpAID study.J Intellect Disabil Res. 2019;63(12):1391-400.24. Wagner AP, Croudace TJ, Bateman N, Pennington MW, Prince E, Redley M, et al.Clinical services for adults with an intellectual disability and epilepsy: A comparison ofmanagement alternatives. PLoS One. 2017;12(7):e0180266.25. Wade SL, Gies LM, Fisher AP, Moscato EL, Adlam AR, Bardoni A, et al.Telepsychotherapy With Children and Families: Lessons Gleaned From Two Decades ofTranslational Research.J Psychother Integr.2020;30(2):332-47.

5.7.7. Juridiske problemstillinger

Vedrørende,

5.7.8. Ikke-lægefagligt resume: Behandling af børn, unge og voksne med fysisk og/eller psykisk udviklingshandicap

Personer som både har epilepsi og fysisk og/eller psykisk udviklingshandicap har ofte svær epilepsi med mange anfald og flere forskellige anfaldstyper. Mange har også andre ledsagende sygdomme og adfærdsmæssige forstyrrelser.

Skal personer med udviklingshandicap have en særlig behandling?
Både ja og nej. I udgangspunktet er behandlingen den samme for alle, dvs. behandling med epilepsimedicin, operation, vagusnerve-stimulation eller diæt afhængig af epilepsitypen og epilepsiens sværhedsgrad, se kapitel 5.1 og kapitel 6.1.
Det kan dog generelt være sværere at opnå anfaldskontrol for denne gruppe, og det er derfor vigtigt at huske, at målet altid er den bedst mulige livskvalitet og ikke anfaldsfrihed for enhver pris. For eksempel oplever mange personer med udviklingshandicap kraftigere bivirkninger, og det kan stille særlige krav til behandlingen.

Hvordan ved man, om der opleves bivirkninger?
Personer med udviklingshandicap kan have svært ved selv at udtrykke følelser og symptomer, og det kan derfor være svært at vide, om de oplever bivirkninger. Negative ændringer hos personen, som f.eks. manglende interesse eller tab af færdigheder, vægttab, fald eller lignende kan være tegn på bivirkninger, men dette er ikke en udtømmende liste. Det kræver derfor noget særligt af forældre, pårørende eller andre hjælpere at aflæse og tolke personens signaler og reaktioner og i samarbejde med lægen finde ud af, hvad der tjener personen bedst.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at stress og almen sygdom, dårlig søvn, feber, forstoppelse eller frustration, m.m. kan føre til øget anfaldshyppighed hos alle personer med epilepsi, se også kapitel 11.1, men særligt for personer med udviklingshandicap.

Hvornår skal der gives akut anfaldsbehandling?
Langt de færreste anfald kræver akut behandling. Men behovet er individuelt, og det er derfor vigtigt, at der for hver enkelt person med epilepsi foreligger en klar plan for, hvilke anfald der skal registreres, og hvornår der skal gives medicin ved akutte anfald. Denne plan skal udarbejdes i samarbejde med lægen, se også kapitel 7.2.

Til toppen
test data Here!